در انتخاب بازی برای نقد و بررسی جدید، ناگهان برند استودیوی خوشنام آنو گیم را دیدم و تصمیم به تجربهی عنوان جدید و موبایلی آنها گرفتم. اما آیا فکر میکنید تجربه اثر راضی کننده بود؟
سناریو، داستان و روند بازی
اثر مذکور، شما را در نقش یک پسر بچه که مختصات ظاهری یک ابرقهرمان را دارد قرار میدهد که باید به مبارزه پرداخته و حیوانات گمشدهی جنگل را پیدا کند. شما در طول تجربهی بازی باید به مبارزه با انواع و اقسام دشمنان بپردازید و با شکست هر کدام، همزمان با کسب سکه و متریال مورد نیاز، خود را برای مبارزه با باسفایت نهایی مرحله آماده کنید. بازی ۵۵ مرحله دارد و با پیشروی در مراحل خاصی حیوانات گمشده را آزاد خواهید کرد.
گیمپلی
در مبارزه و شکست دشمن، عناصری متنوع در کنار سلاحهای سرد و گرم چون آب، آتش، بومرنگ و دیگر موارد کمک حال شما خواهند بود و با ارتقای آنها، برای چالشهای سختتر آمادهتر خواهید بود. البته المان بومرنگ چندان خوب پیادهسازی نشده است و هدفگیری کاراکتر برای استفاده از این المان، چندان دقیق نیست. یک نکتهی جالب توجه عنوان مذکور، آزاد بودن بازیکن در به پایان رساندن مرحله و مبارزهی نهایی با باسفایت است که تجربهی اثر را اعتیادآور می کند، چرا که با جمعآوری سکه و متریال هر چه بیشتر امکان ارتقای کلی شخصیت از جمله سلاح، شنل، کلاهخود، چکمه و موارد دیگر را میدهد.
یک ضعف بزرگ در بازی، عدم تناسب و همخوانی دشواری چالشها و ژانر بازی است؛ ژانر اثر آرکید است اما در عمل، در تجربهی حداقل نیمی از بازی با چیزی به نام دشواری روبرو نشدم و تعادل آن چنانی میان دشواری بازی و قدرت سلاحها و المانها وجود ندارد؛ این یک نکتهی مهم است که عملاً ارزش تجربه را به طرز قابل توجهی پایین میآورد و توسعهدهندگان میتوانستند زمان بیشتری را صرف تعادل در سختی بازی کنند. این مشکل تنها به کلیت مراحل مربوط نیست و بدبختانه، با باسفایتهای نهچندان دشواری روبرو هستیم که شکست آنها هیچ حس غروری همزمان با موسیقی حماسی بازی ایجاد نمیکند. در کل، یا دشمنان بازی بسیار ضعیف و کاغذی هستند یا ارتقای کاراکتر، تعادل بازی را زیر سوال میبرد که در عمل چیزی به نام قهرمانبازی نمیبینیم.
یکی از مواردی که تجربهی عنوان مذکور را اعتیادآورتر میکند، ساخت خانه و محوطهسازی برای محل اقامت حیواناتی است که توسط قهرمان بازی آزاد میشود. در واقع، صرف زمان بیشتر برای مراحل و رویارویی دیرتر با باسفایت باعث میشود تا به تعداد ستارههای بیشتری دست یابید و با استفاده از ستارههای کسب شده به تکمیل محوطه و اقامتگاه حیوانات بپردازید. همچنین بخش چالشها و اچیومنتهای بازی نیز برای پرداختن بیشتر به تجربهی هر مرحله برای دریافت پاداش و جوایز جدید طراحی شده که قابل قبول به نظر میرسد.
ابعاد هنری و فنی بازی
گرافیک هنری بازی هر چند از لحاظ ترکیب رنگ چشمنواز و مخاطبپسند است اما در کل حرف جدیدی برای گفتن ندارد. موسیقی متن اثر جذاب و شنیدنی است، اما تعداد قطعات بسیار کمی در اثر وجود دارد که بعد از مدتی شنیدن آنها تکراری میشود. صداگذاری المانها و سلاحها تقریباً قابل قبول است، اما صداگذاری تیر و کمان و تفنگ بعد از مدتی شنوایی بازیکن را خسته میکند.
گرافیک اثر از لحاظ فنی، پیادهسازی خوبی دارد و مشکل خاصی در آن رویت نمیشود، اما از لحاظ پیشروی از مرحلهی ۲۵ به بعد، دیگر امکان پیشروی وجود ندارد و پس از شکست باس فایت پایانی، بازی رسماً هنگ میکند. با چندبار نصب و پاک کردن مداوم حافظهی موقت، باز هم مشکل حل نشد که اتفاق خوشایندی محسوب نمیشود.
نکتهی بعدی، زبان انگلیسی رابط کاربری است؛ بهتر است توسعهدهندگان به بازاری که برای مشتریانش بازی عرضه میکنند توجه داشته باشند، به خصوص که اگر مخاطب بازی، یک فرد خردسال یا کودک باشد عملاً چیزی از توضیحات زیرنویسگونهی قهرمان بازی یا گزینهی منو متوجه نمیشود.
تغییر نام این بازی به بچه زرنگ مبارز کوچک
اخیرا نام این بازی به «بچه زرنگ مبارز کوچک» تغییر پیدا کرده است که همانطور که از ظاهر شخصیت بازی مشخص است، به انیمیشنی با همین نام ساخته استودیوی هنر پویا یعنی «بچه زرنگ» مرتبط است.
نسخهی بررسی شده: ۰.۰.۴
دانلود بازی مبارز کوچک از کافهبازار